Internationale marketing via Google – zo pakken we dat aan

Omdat ons team uit internationale online marketing specialisten bestaat, werken we continue voor organisaties die internationaal in Google willen scoren. Het aanbod leent zich simpelweg om zoveel mogelijk mensen te bereiken, zonder landsgrenzen. Het liefst wel met lokale vestigingen, maar dat is zeker niet vereist.

Voordat je met een dergelijke internationale marketing campagne aan de slag gaat, is het van belang dat je weet in welke categorie je valt, zodat je weet hoe de algemene structuur voor de Google optimalisatie het beste ingericht kan worden. We werken daarom de twee belangrijkste categorieën voor internationale online marketing via Google voor je uit. Uiteraard gebaseerd op voorbeelden uit de praktijk.

Categorie 1: Wereldwijd scoren, Engelstalig en in een nichemarkt

Een goed voorbeeld is onze klant die internationaal anti roest oplossingen biedt. Die worden toegepast bij windparken op zee en grote schepen. Het aantal internationale concurrenten is ongeveer gelijk aan het aantal resultaten op de eerste 3 pagina´s van Google, dus Google heeft een beperkte keuze om in de top te tonen. En de voertaal van alle beslissers in de doelgroep is Engels.

Onze focus is in dit geval dus de combinatie van één goede, Engelstalige website die de juiste zoektermen bevat, waarna we met een internationale campagne voor het verhogen van het juiste linknetwerk de concurrentie per land verslaan. In alle belangrijke landen hebben we daarnaast meetpunten ingericht om te zien wat de lokale posities doen. Die worden continue gerapporteerd aan de klant.

Categorie 2: Wereldwijd scoren in een competitieve markt, in de lokale talen

Voor een andere klant zetten wij internationaal interieurproducten op de kaart. Omdat de lokale doelgroep zich bevindt in allerlei locaties en vaak de eigen taal spreekt én omdat er extreem veel lokale concurrenten zijn, hebben we voor de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België, Zwitserland en Duitsland een Engelstalige en lokale website ontwikkeld. Deze websites hebben een eigen extensie, bijvoorbeeld: .com, .co.uk, .fr, .de en .ca.

De websites worden centraal beheerd, maar naar de gebruiker gestuurd via een lokale server. Ook heeft elk gebied een lokaal contactadres die ook toegevoegd wordt in Google My Business. Op die manier is er geen achterstand op de talloze lokale concurrenten. Er wordt zelfs internationaal synergie gecreëerd door de domeinen technisch aan elkaar te koppelen. Per lokale website worden er daarbij lokaal extra links georganiseerd, zodat Google zeker is van de lokale, toegevoegde waarde. En lokaal worden alle posities in Google gemonitord en gerapporteerd aan de klant.

Je wilt wel internationaal scoren, maar je past niet in deze categorieën?

Minder voorkomend zijn bedrijven die wereldwijd alleen op lokale talen willen scoren. Of die met één website, internationaal in een Engelstalige bulkmarkt willen scoren. Een goed voorbeeld is één van onze klanten in de internationale domeinnamenhandel. Daar hebben we toch één website voor, ondanks de gigantische competitie. Er zijn wat dat betreft dus meer wegen die naar Rome leiden en we delen graag onze kennis en ervaring met je.